Köpvillkor
Om Brindux Laser & Trähantverk:
Företaget har sitt säte i Älvdalen. Företagets postadress är Dysbergsvägen 111, 79691 Älvdalen,
Sweden.
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till brindux@hotmail.se med ditt ärende och
dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Du kan också använda kontaktformuläret på hemsidan.
- Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen
finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till brindux@hotmail.se. - Leverans
Våra normala leveranstider är 3-6 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast
nästkommande vardag.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska
du kontakta oss på e-postadress brindux@hotmail.se.
2.1 Outlösta paket
För ej uthämtade paket debiteras kunden 375:-SEK (inkl. moms) för våra extra omkostnader. - Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt
felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset. - Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från
det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
4.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Var vänlig och kontakta Brindux Laser & Trähantverk INNAN du returnerar några artiklar
(brindux@hotmail.se).
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på brindux@hotmail.se.
I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som
returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera
produkterna till oss.
Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas
välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten
att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid
använd eller skadad produkt.
4.2 Ångerrätten gäller inte vid:
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen
(plomberingen) har brutits av dig. Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig
eller har en tydlig personlig prägel (t.ex lasergravyr) efter dina önskemål.
På dessa kundanpassade produkter tillämpas INTE öppet köp eller bytesrätt/ångerrätt. Dessa är oftast
personliga och därmed omöjliga att återta i vårt sortiment för att säljas på nytt. De går däremot att
reklamera om de är, på annat sätt, felaktiga eller skadade.
Ångerrätten upphör att gälla när tillverkningen av din kundanpassade produkt påbörjas. - Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller
felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att
kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet
ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
Då flera av våra produkter är handtillverkade förekommer mindre skillnader i framför allt färg, form
och storlek utan att produkten kan anses vara felaktig.
5.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till info@brindux.se där du anger ditt namn, din
adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för
den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt
vid godkända reklamationer. Varor som returneras mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av
oss.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet
med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna
Reklamationsnämnden, se arn.se. - Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets
rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig,
myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats
av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. - Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi
garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan
förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att
exponera produkterna så korrekt som möjligt.
- Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information
om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares
surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för
att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar
cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida. - Personuppgifter
Genom att handla hos Brindux Laser & Trähantverk accepterar du vår dataskyddspolicy och vår
behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler
uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina
uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Brindux Laser & Trähantverk är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till
oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i
de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa
marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR)
lagrar och behandlar dina uppgifter. - Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
10.1 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar
vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för
att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis
bokföringslagen.
10.3 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.3.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn,
efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även
personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och
för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna Checkout, Payson samt Paypal.
10.3.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik
information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt
adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med
fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är Postnord, DHL, UPS.
10.3.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med
vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och
erbjudanden i marknadsföringssyfte.
10.4 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i
ett läsbart format.
10.5 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är
bristfällig.
10.6 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till
radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse
(exempelvis enligt bokföringslagen).
10.7 Ansvarig för dataskydd
Brindux Laser & Trähantverk är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i
webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.8 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra,
behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på
ett säkert sätt.
- Ändringar till Användarvillkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren
kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses vara accepterade i
samband med order eller besök på webbplatsen.
- Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som
kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än
Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se
http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med
svensk rätt och lag.